از آنجایی که بسیاری از افراد تفاوت بین ساینا و ساینا اس دو خودروی شرکت سایپا را نمیدانند تصمیم گرفتیم در این مقاله توضیح مختصری درباره تفاوتهای ساینا و ساینا اس را بگوییم. یکی از اصلیترین تفاوتهای ساینا و ساینا اس، تفاوت ظاهری این ۲ خودرو با یکدیگر است.
تفاوت ظاهری ساینا و ساینااس
اگر از جلو این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم، دارای کاپوت و چراغهای یک شکل هستند اما سپر و جلوپنجره این دو خودرو باهم متفاوت است. سپر ساینا طراحی سادهتری نسبت به ساینا اس دارد. در ساینااس شاهد دیلایت led هستیم این در حالی است که ساینا معمولی دیلایت ندارد.
ساینا جلوپنجره ای پلاستیکی با سه خط افقی دارد اما جلوپنجره ساینااس طراحی لانه زنبوری با قاب کرومی شکل دارد. نمای جانبی این دو خودرو با یکدیگر یکسان هست پس از نمای جانبی عبور کرده و به قسمت عقب خودرو میپردازیم؛ قسمت عقب خودروی ساینا اس، طراحی جدیدی دارد، چراغ عقب، سپر و حتی درب صندوق به نسبت ساینا معمولی کاملا متفاوت است. به همین دلیل بر روی صندوق عقب ساینا اس، لبه صندوق و بال عقب قابل نصب نمیباشد.
تفاوتهای داخلی ساینا و ساینااس
از تفاوتهای داخلی ساینا و ساینا اس میتوان به تغییرات بهوجودآمده درون کابین، از جمله غربیلک فرمان که بیشتر از همه با اولین نگاه مورد توجه قرار میگیرد، اشاره کرد؛ غربیلک نسخه S دارای طرح D است و قسمت مرکزی اش هم با نسخه معمولی، که غربیلکش با تیبا یکی است، فرق دارد و قابلیت اتصال کنترل فرمان و کروز کنترل دارد. صفحه کیلومتر ساینا اس یک صفحه دیجیتال قرار دارد و صفحه کیلومتر متفاوتی به نسبت ساینا معمولی دارد .
تفاوت ساینا و ساینا اس از نظر فنی
ساینا و ساینا اس از نظر فنی تفاوت خاصی ندارند و هر دو به یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر مجهز هستند. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این سدان اقتصادی منتقل میکند. البته دو تفاوت فنی کوچک هم بین ساینا و ساینا s وجود دارد. استاندارد آلایندگی پیشرانهها برمیگردد که در ساینا معمولی یورو 4 و در ساینا اس یورو 5 است. علاوه بر این، ساینا s در نسخه دوگانه سوز هم تولید میشود اما ساینا معمولی نسخه دوگانه سوز ندارد. ساینا اس دارای سیستم برقی مالتی پلکس می باشد . مالتی پلکس در واقع یک سیستم چند جزئی است که بخشهای برقی و الکترونیکی خودرو را شبکهسازی میکند.در این سیستم یک واحد پردازشگر مرکزی به نام BSI (واحد کنترلکننده مالتی پلکس ) وجود دارد و هرگونه سیگنال و فرمانی که بین سنسورها و عملگرها و ECU خودرو ردوبدل میشود، ابتدا به BSI وارد و پردازش شده و سپس به قسمت مورد نظر ارسال میشود . در واقع سیستم برق حساس تری نسبت به ساینا معمولی دارد . به همین دلیل بر روی ساینا اس دزدگیر و gps به صورت فابریکی قابل نصب نمی باشد . بسیاری از اسپرت فروش ها ، سوکت پژو را برای نصب دزدگیر بر روی ساینا اس پیشنهاد میکنند ، اما توصیه ما این است که از این دو آپشن (به دلیل تولید نشدن سوکت سایپایی مناسب سیستم برق مالتی پلکس ) بر روی خودرو استفاده نشود .
یک دیدگاه بفرستید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *