با شروع فصل گرما، یکی از رایج ترین مشکلات خودرو، بالارفتن آمپر آب است. بالا رفتن آمپر آب خودرو مشکلی شایع در ماه‌های گرم سال و مناطق گرمسیری است. با اینکه چکاپ کامل خودرو قبل از هر سفر ضروری است، اما خودرو در مواقعی توان تحمل حرارت را نداشته و جوش می‌آورد.

مهم ترین دلیل بالارفتن آمپر آب

  • خرابی ترموستات: ترموستات از ورود مایع خنک‌کننده به موتور در صورت عدم نیاز (گرم نبودن) جلوگیری می‌کند. در این صورت خودرو سریع‌تر گرم شده و حرکت می‌کند.
  • پمپ آب آسیب‌دیده: مایع خنک کننده مخلوطی از آب و ضد یخ است (از یخ‌زدن آب در دماهای پایین جلوگیری می‌کند). پمپ آب مایع خنک کننده را از طریق موتور پمپ می‌کند و گرمای اضافی را جذب می‌کند. ایجاد هرگونه مشکل در پمپ آب جریان مایع خنک کننده را مختل می‌کند.
  • مایع خنک کننده کم یا آلوده: سالم بودن پمپ در صورت مشکل داشتن؛ مایع خنک کننده جوابگوی خنک‌کردن موتور نیست. مقدار ناکافی از مایع خنک کننده برای سیستم کارایی ندارد و در صورت آلودگی عملکرد مؤثری در جذب گرما نخواهد داشت.
  • رادیاتور آسیب‌دیده: یک رادیاتور آسیب ‌دیده توان خنک‌کنندگی مایع خنک کننده را از دست می‌دهد. در این صورت مایع خنک کننده گرم مانده و آمپر آب بالا می‌رود.
  • شیلنگ‌های آسیب‌دیده: این شیلنگ‌ها مایع خنک کننده را برای رفت‌وآمد بین موتور و رادیاتور عبور می‌دهند. شیلنگ‌های آسیب‌دیده، ترک‌خورده و دارای گرفتگی باعث نشت مایع خنک کننده یا مانع از جریان آن می‌شوند.

‎روش های جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب

بالا رفتن آمپر آب به‌وسیله نقلیه آسیب می رساند. در نتیجه، یادگیری روش‌های جلوگیری از بالا رفتن آمپر آب اهمیت زیادی دارد. موارد زیر تاثیر به سزایی در جلوگیری از بالارفتن آمپر آب و جوش آوردن خودرو دارد :

  1. ‎خودرو خود را در سایه پارک کنید
  2. ‎اختلاف دما در زیر آفتاب و سایه به میزان قابل‌توجهی با هم متفاوت است.این گرما برای خودرو آسیب‌زننده است.
  3. ‎شیشه‌های خودرو را کمی باز بگذارید
  4. ‎پنجره‌های بسته هوای گرم را به دام انداخته و فضای بسته خودرو خیلی زود گرم می‌شود. پنجره‌های خودرو را باز کنید تا هوای داخل و بیرون در خودرو جریان داشته باشد.
  5. ‎از تنظیمات هوای تازه به‌جای چرخش هوا در تهویه مطبوع استفاده کنید
  6. ‎تهویه مطبوع را برای ۱۰ دقیقه روی تنظیمات هوای تازه قرار دهید. اگر ابتدا از تنظیمات چرخش هوا در تهویه مطبوع استفاده کنید، فقط هوای گرم و داغ اطراف خودرو را جابه‌جا می‌کنید.
  7. ‎مایع خنک کننده (کولانت) را اضافه کنید
  8. ‎استفاده از مایع خنک کننده در ماه‌های گرم سال تأثیر زیادی دارد. قبل از ریخت مایع خنک کننده سطح آن را بررسی کنید. کاپوت را بازکرده و مخزن آن را پیدا کنید. سطح مایع با خطوط نشانگر روی مخزن نشان داده می‌شود، در صورت کاهش مایع خنک کننده به مخزن اضافه کنید.
  9. نکته قابل توجه این است که هرگز مایع خنک کننده را به موتور داغ اضافه نکنید. قبل از برداشتن درپوش یا ریختن مایع خنک کنند حواستان باشد موتور کاملاً سرد شده باشد.

 بالارفتن آمپر آب

‎اقدامات لازم در هنگام بالا رفتن آمپر آب

‎هنگام بالا رفتن آمپر آب خونسردی خود را حفظ کنید و مراحل زیر را برای حفظ ایمنی خود و خودرو انجام دهید:

  • در اولین فرصت در کنار جاده توقف کنید؛ خودرو را خاموش کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید.
  • درب خودرو و کاپوت را باز کنید تا گرما از آن خارج شود.
  • صبر کنید خودرو به میزان کافی خنک شود. سپس دماسنج آن را چک کنید.
  • اگر دماسنج در محدوده نرمال قرار دارد و سطح مایع موتور کافی است، موتور را روشن کنید.